Fiets-reis.nl

Ride Along

Sleuteltips

Tip nr 1 Tubeless:

Maak je banden van je MTB Tubeless (zonder binnenband)... Door het rijden van MTB wielen zonder binnenband het je een aantal voordelen:

  1. Je bike is lichter van gewicht
  2. Je hebt meer grip
  3. Minder weerstand, hierdoor kan je harder door de bocht
  4. Je rijdt niet meer lek (latex vult het gat)
  5. De band (en wielen) rollen lichter, geen wrijving meer tussen binnen en buitenband

Wat heb je nodig:

  • Zorg ervoor dat je wiel set Tubeless ready is
  • Zorg ervoor dat je Banden Tubeless ready zijn
  • Gebruik Tubeless ventielen (Muck Off)
  • Gebruik Latex met een Rubberen korrel
  • Gebruik een compressor
  • Gebruik 21 mm tubeless (plak) velglint

Tip Nr. 2 remmen bijvullen:

Bijvullen en afstellen van je Hydraulische rem set (shimano)... Heel belangrijk is dat je schrijf remmen goed functioneren. Dit kan alleen maar als je onderstaande punten respecteert:

  • Zorg voor voldoende olie in het systeem, gebruik originele Shimano minerale olie (rood van kleur)
  • Er mag geen lucht in de leidingen zitten, evt lucht bellen neem je weg door het systeem nog een keer door-te-spoelen
  • Demonteer altijd je remblokken bij het vullen en ontluchten
  • Gebruik bij het bijvullen altijd het gele spacertje (door Shimano meegeleverd)
  • altijd bij de klauw de kabel inkorten
  • gebruik altijd een nieuw olijfje
  • Schoonmaken is een must, gebruik een lichte ontvetter met schone doek.

Tip nr 3. Smeren van je ketting:

Het is absoluut een must om je ketting in goede staat te houden. Hierbij smeer je niet alleen je ketting, ook het reinigen is erg belangrijk. Je checkt ook direct de staat van de ketting. De ketting mag niet te ver doorgesleten zijn < dan 1,5%, check dit met een kettingmeter en vervang je ketting op tijd. Is de ketting nog in goede staat dan reinig en smeer je door onderstaande punten te volgen:

  • Reinig de ketting met een lichtte ontvetter van b.v. Mucoff. Herhaal deze procedure totdat de ketting helemaal schoon is
  • Verwijder alle ontvetter met water spoel de ketting helemaal af
  • Maak de ketting helemaal droog met doek of compressor
  • Druppel aan de binnenzijde olie/ wax of een combi op de schakels, niet teveel gebuiken
  • Pers met je duim en wijsvinger de olie tussen de schakels
  • Neem voor het fietsen de ketting nog een keer af met een doek...

Tip nr 4. Poetsen van je bike:

Een van de leukere zaken in het wielrennen, het poetsen van je MTB of racefiets... Je bike ziet er mooier uit, loopt beter en zal minder onderhoud nodig hebben als ie helemaal schoon is... Ook check je direct of er zaken aan mankeren... Ikzelf werk met onderstaande punten om de fiets perfect schoon te krijgen:

  • Gebruik een fietsstandaard om je fiets stevig neer te zetten of te hangen, je kan overal goed bij.
  • Spoel de bike af met water (lage druk)
  • Spuit de bike in met Bike shampoo (MucOff) Laat het intrekken.
  • Reinig de ketting grondig (zie tip 3.)
  • Neem een sopje en reinig het frame, wiel set en stuur (shifters) werk van boven naar beneden. Zorg ervoor dat je alles raakt
  • Gebruik het sopje als laatste om de ketting en cassette te reinigen
  • Spoel de bike af met water (lage druk) alle resten, sop en ontvetter moeten verdwenen zijn
  • Droog de bike en smeer de ketting
  • Je kan voor het frame een wax gebruiken, dek dan wel de schrijven af!

Tip nr 5. Bijvullen en ontluchten van hydraulische remmen (shimano)

Het bijvullen van een remsysteem is een nauwkeurig werkje... Zorg dat je de juiste items en tools bij de hand hebt. Zo heb je een bijvul spuit nodig, Overloop reservoir, Spacer remblokken, steeksleutel en voldoende olie. Je vult altijd van onder naar boven, neem de tijd en herhaal indoen je nog niet het juiste resultaat hebt dit proces. Bij een sponsachtig resultaat, of weinig remdruk is lucht in de leiding altijd het probleem. Of de remhendel is kapot! Hieronder in stappen de manier van bijvullen en ontluchten:

  • Neem het achterwiel uit
  • Neem de remblokken weg
  • vul de ruimte met de gele spacer
  • zet het overloop reservoir op de shifter
  • Zet de spuit met olie achter op de remklauw
  • Haal het afsluitdopje uit het overloop reservoir
  • Draai de nippel op de klauw los zodat olie kan stromen
  • Gebruik de druk van de spuit om olie door het systeem te laten lopen
  • verwijder al de lucht uit het systeem
  • gebruik de shifter hendel om de laatste hendel uit het systeem te 'klikken'
  • sluit het systeem aan de kant van de shifter
  • sluit het systeem achter op de klauw

Controleer het systeem zeer nauwkeurig! Erg belangrijk dat het systeem weer voor 100% functioneert, twijfel je? Niet mee gaan rijden en ga naar de LBS voor controle. In verloop van tijd zal het systeem/ shifter harder aanvoelen en sneller remmen, je ervaart dat de remhendel eerder aangrijpt!

NOVA Ride componenten

Vaak lijkt het erg overbodig.... De grote oversized derailleur wieltjes of ceremic Bottum Bracket, vaak wordt het gezien als patserig of 'over the top'... Wat diegene die dat zegt bedoelt is: dat had ik ook graag gewild of had ik oom maar deze derailleur, jammer, ik heb het geld er niet voor... Genoeg negativiteit... Nu de voordelen: Het loopt belachelijk mooi, derailleur wieltjes en kooi van Nova Ride - zeker in combinatie met het Bottum bracket van Nova Ride. Dit Frans gemaakte product voldoet aan alle eisen! Gaat extreem lang mee en levert meer fietsplezier op!

E-mailen
Bellen
Map
Instagram